بازاریابی عصبی در طراحی سایت

neuromarketingهمان‎گونه که اطلاع داریم یک وب‎سایت کاربرپسند و حرفه‎ای بخش جدایی‎ناپذیر توسعه‎ی کسب و کارهای کنونی به شمار می‎رود. کلید دستیابی به یک وب‎سایت اثربخش و ترغیب کننده به موارد بسیاری باز می‎گردد. تولید محتوای اثربخش در وب‎سایت‎ها و نگارش موثر آن نیازمند آگاهی داشتن درخصوص عوامل انگیزشی انسان‎ها است، این کارکرد در بطن دانش نورو وب‌دیزاین   قرار دارد.

نورومارکتینگ مبحثی علمی و هیجان‎انگیز در بازاریابی است که رویکرد آن مبتنی بر عملکرد و ساختار مغز است، و بارها از طریق یادداشت‌های همین سایت و محتوای تولید شده توسط انتشارات بازاریابی  به آن پرداخته شده است (جهت کسب اطلاعات بیشتر درمورد فیلم‎ها و مقالات نورومارکتینگ می‎توانید به نشانی اینترنتی marketingshop.ir مراجعه و یا با شماره تلفن 66431863-021  تماس بگیرید).

همان‎گونه که اطلاع داریم یک وب‎سایت کاربرپسند و حرفه‎ای بخش جدایی‎ناپذیر توسعه‎ی کسب و کارهای کنونی به شمار می‎رود. کلید دستیابی به یک وب‎سایت اثربخش و ترغیب کننده به موارد بسیاری باز می‎گردد. تولید محتوای اثربخش در وب‎سایت‎ها و نگارش موثر آن نیازمند آگاهی داشتن درخصوص عوامل انگیزشی انسان‎ها است، این کارکرد در بطن دانش نورو وب‌دیزاین   قرار دارد. تسلط به ویژگی‎ها و ساختارهای مشترک مغز انسان‎ و ناخودآگاه بشر موجب آن می‎شود که وب‎سایت‎ها علاوه بر کاربرپسند بودن، اصطلاحاً مغزپسند باشند به این معنا که وب‌سایت های مغزپسند که با توجه به ساختار و عملکرد مغز انسان طراحی می‌شوند موجب انگیزش مغز کاربران می‌گردند.

بازاریابی عصبی در طراحی سایت

اما مغز پسندی به چه معنا است؟

همان‎گونه که می‎دانیم عمده‎ی تصمیم‎گیری‎های ما به طور غیرارادی، غریزی و ناخودآگاه آن‎هم توسط مغز بدوی (مغز قدیم یا خزنده) صورت می‎گیرد. مغز خزنده همان‎گونه که از نام آن برمی‎آید مغزی است کُند عمل و شکاک که تحریک آن به سادگی امکان‎پذیر نیست، حال آن‎که به دلیل اهمیت این بخش از مغز در امر تصمیم‎گیری به ویژه در هنگام خرید، نمی‎توان به راحتی از آن چشم‎پوشی کرد.

مغز خزنده به بقای ما می‎اندیشد، و همواره این سوالات را به ذهن مان متبادر می‎کند:

  • آیا این چیز آشنا است؟
  • آیا شرایط برایم ایمن است؟
  • آیا می‎توانم آن را ببینم؟
  • و آیا مجبورم همین حالا اقدام کنم؟
پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  مفاهيم اوليه ساخت لينك

طبق نظر عصب‎شناسان و متخصصان نورومارکتینگ، ما زمانی می‌توانیم وارد فاز تفکر عقلایی و یا هیجانی شویم که مغز خزنده از ادامه‎ی بقای خویش اطمینان حاصل کرده باشد، در غیر این صورت در حالت انجماد فکری و بی‌تصمیمی خواهیم ماند و این زنگ خطری بزرگ برای اهالی بازاریابی و فروش به شمار می‌رود چرا که بی‌تصمیمی دشمن شماره یک فروش به شمار می‌رود.

در واقع هدف دانش نورو وب دیزاین ( طراحی سایت بر مبنای بازاریابی عصبی ) نیز غلبه بر مشکل بی‌تصمیمی در فضای آنلاین و تحریک مغز قدیم بوسیله عناصر اینترنتی است. نوع رفتار و عملکرد مغز می‎تواند تأثیر بسزایی بر چگونگی طراحی سایت‎ها و تجارب آنلاین بگذارد به نحوی که می‎تواند به دارندگان و گردانندگان وب‎سایت‎ها اجازه دهد تا کاربران را به سمت هدف مطلوب (مثل خرید آنلاین یا مطالعه‎ی محتوا) هدایت کنند. برای طراحی یک وب‎سایت کاربرپسند و مغزپسند، باید ابتدا به یافتن پاسخ سوالات 4 گانه‎ی ذیل اهتمام ورزید، توجه به این موارد و لحاظ کردن متناسب آن‎ها در طراحی اِلمان‎های آنلاین و وب‎سایت‎ها می‎تواند تجربه‎ی اینترنتی خوشآیندی را برای مشتریان و کاربران رقم زند و با افزایش ترافیک وب‎سایت‎ها ( سئو ) به وفاداری آنلاین کاربران بینجامد و میزان فروش اینترنتی را نیز بهبود بخشد:

  • ·        آیا این چیز آشنا است؟!

مغز خزنده به گونه‎ای طراحی شده که به راندمان بیشینه بیندیشد، لذا این مغز به چیزهایی علاقمند و مشتاق است که آشنا (الگویی از آن‎ها در مغز موجود باشد) و به سادگی قابل تشخیص باشند.

ساختار مغز خزنده به گونه‎ای است که به محض مواجهه با الگویی جدید و تازه احساس خطر می‎کند.

آیا بازدیدکنندگان از وب‎سایت شما در شش ثانیه نخستی که وارد سایت شما می‎شوند با افرادی شبیه به خود و چیزهایی متناسب با خلقیات‎شان مواجه می‎شوند؟

آیا قادرید به زبان خود آن‎ها با آن‎ها ارتباط برقرار کنید؟ یا مدام در حال تغییر و تحول در صفحه‎ی اصلی وب‎سایت خود هستید، به گونه‎ای که وقتی بازدیدکنندگان قدیمی دوباره به شما سر می‎زنند دچار سردرگمی و احساس غربت می‎شوند چرا که چیزی که می‎بینند با آن‎چه انتظار داشتند تفاوت می‎کند؟

البته از این خاصیت مغز می‎توان بهتر استفاده کرد که در پی به آن پرداخته می‎شود.

  • ·        آیا شرایط امن و امان است؟
پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  9 گام برای موفق بودن کسب و کارتان در توییتر

به گواه متخصصان مغز ما به گونه‎ای برنامه‎ریزی شده که متوجه تغییرات و تفاوت‎ها در محیط پیرامون خود می‎شود؛ در واقع این یک تکنیک برای حفظ بقا است. چیزهایی که موجب شکستن و درهم ریختن چارچوب‎های مورد انتظار و الگوهای پیش‎بینی شده در مغز می‎گردد به مثابه یک هشدار بیدارباش و زنگ خطر برای مغز خزنده هستند.

 آیا طراحی، جانمایی و آرایش وب‎سایت شما پیرو الگوی به خصوصی است و یا آشفته و نابسامان است؟ سهولت ناوبری و گشت‌و‌گذار داخل سایت و هم‎چنین جانمایی درست امکانات سایت در وبلاگ‎ها و سایت‎های اینترنتی، دلیل 60 درصد از موفقیت آن‎ها است.

به همین دلیل است که معمولاً لوگوی شرکت‎ها در چشمگیرترین قسمت سایت قرار داده می‎شوند. سهولت ناوبری در سایت و هم‎چنین کاربرپسندی آن احساس آرامش به دور از تنش را در مغز مشتری پدید می‎آورد. یکی از تکنیک‎های مهیج در این نوع طراحی‎ها استفاده از عناصر متحرک (pop-up) در وب‎سایت‎ها است. عناصر متحرک می‎تواند حاوی مهم‎ترین پیام وب‎سایت باشند (مثل سایت‎های خبری که مهم‎ترین اخبار خود را به صورت نوشتار متحرک در قسمتی از سایت حک می‎کنند)، چرا که مغز به خوبی متوجه این‎گونه عناصر می‎شود. عناصر متحرک موجب غنی‎تر شدن تجربه‎ی آنلاین می‎شود و در تصمیم‎گیری مغز اثر می‎گذارد. می‎توانید پیشنهادهای اغواکننده‎ی تخفیف و یا عنوان مهم‎ترین محتوا و مقالات خود را به صورت متحرک درآورید، این پیام‎ها موجب جلب توجه مغز قدیم شده و آن را به فکر فرو می‎برد.

  • ·        آیا می‎توانم آن را ببینم؟

حدود 50 درصد از ظرفیت مغز به پردازش تصاویر اختصاص دارد. به قول برخی محققین، «ما فکر می‎کنیم که فکر می‎کنیم، در حقیقت کاری که مغز ما می‎کند دیدن است و به محض آن‎که چیزی را دیدید نمی‎توانید دیگر از آن چشم بپوشید.» این اظهار نظر بیش از هر چیزی نشانگر اهمیت تصاویر نزد مغز انسان است.

برای مثال این سوال را از خود بپرسید: «در خانه چند پنجره داریم؟» حالا مدتی به پاسخ آن فکر کنید. قطعاً برای پاسخ به این سوال شروع به تجسم و تصویرسازی از منزل خود کرده‌اید، و اتاق به اتاق را در ذهن خود ترسیم نموده‌اید تا بلکه بتوانید تعداد پنجره‎های منزل‌تان را شمارش کنید. مردم زمانی که چیزی را تصویرسازی می‎کنند، می‎توانند با سرعت و دقت بیشتری آن را بیاموزند و درک کنند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  استراتژي رسانه اجتماعي

با این تفاسیر، آیا از تصاویر به شکل مناسب و با تعداد کافی در وب‎سایت خود بهره می‎برید؟

اگر محصولی را از طریق آنلاین می‎فروشید، آیا به اندازه‎ی کافی و از زوایای مناسب از محصول خود عکس قرار داده‎اید و آیا از آن محصول در جای متناسب عکاسی کرده‎اید (برای مثال اگر تختخواب می‎فروشید، تصویر تخت می‎بایست در زمینه مناسب خود یعنی اتاق خواب باشد).

یا اگر چنان‎چه خدمتی را به فروش می‎رسانید، آیا تصاویر واقعی از کارکنان خود را در حین انجام کار روی سایت قرار داده‎اید؟

یا اگر برای مثال یک فروشگاه فیزیکی داشته باشید، آیا تصاویری از فروشگاه یا سازمان خود را روی سایت قرار داده‎اید تا به این وسیله محیطی آشنا را برای مشتریان آتی فراهم کرده باشید؟

  • ·        آیا مجبورم همین حالا اقدام کنم؟

مغز خزنده همان‎طور که بیان شد کند-عمل است و دیر به خود می‎جنبد مگر آن‎که احساس اضطرار کند، لذا حس فوریت او را به عمل وامی‎دارد.

وب‎سایت شما می‎بایست مهم‎ترین، شناخته‎شده‎ترین و عملیاتی‎ترین عناصر و محتویات خود را در همان ابتدا به نمایش بگذارد، تا به این وسیله زمینه اضطرار را در مغز پدید آورد: مهم‎ترین محصول، پرفروش‎ترین و محبوب‎ترین مقالات، خدمات و محصولات، و عملیاتی‎ترین راهکارها. تجربه ثابت کرده است که کاربران در صورتی در سایت باقی می‎مانند که محتوای آن سایت در همان ثانیه‎های نخست آن‎ها را مجذوب کند، در غیر این صورت ظرف چند ثانیه و با چند کلیک سایت شما را ترک می‎کنند. در واقع باید این نکته را بدانیم که می‎بایست 90 درصد از اقدامات و کوشش‎هایمان در راستای معرفی 10 درصد از محبوب‎ترین و پرفروش‎ترین و پرطرفدارترین محصولات باشد، چرا که این کار احتمالاً فروش دیگر محصولات و یا دست کم میزان برند آگاهی را در ذهن مشتری بالا می‎برد.

منبع : سایت روز نوشته های پرویز درگی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *