هفت عامل كه يك وب‌سایت خوب رو از یک وب‌سایت بد جدا می‌کند. ( قسمت 1 )

همه‌ی ما طبیعتاً ديدگاهمون رو درباره‌ی وب‌سایت‌هایی كه می‌بینیم شكل می‌دهیم.بسياري از آن‌ها را آن‌قدر دوست داريم كه هر هفته چند بار به آن‌ها سر می‌زنیم و بقيه را با يك تجربه‌ی بد ترك می‌کنیم كه باعث می‌شود هیچ‌وقت به اونها برنگردیم. ولي چه چيزي هست كه باعث می‌شود يك وب‌سایت خوب و يك وب‌سایت بد شناخته شود؟
به‌صورت شخصي ما هركدام نظرات خودمان را داريم و هیچ‌وقت به يك توافق كامل بر روي اينكه كدام وب‌سایت خوب و كدام بد است نخواهيم رسيد ولي بسياري از ما احساست مان را بر روي تعدادي عامل مشترك پایه‌گذاری می‌کنیم. در اينجا به هفت عامل كه احساس می‌کنم اين تفاوت را به‌خوبی نشان می‌دهد اشاره می‌کنیم:

عواملی که می توانند در طراحی سایت موثر باشند

١-هدف از طراحی سایت

هر وب‌سایت نياز دارد كه هدفش را مشخص كند. صاحبان وب‌سایت و وبلاگ نويس ها كه درك قوي ازآنچه از انتظاراتشان دارند قادر هستند كه در پشت‌صحنه به‌منظور اينكه چگونه سايتشان را بايد مديريت کرد، كار كنند. اینکه شامل چه محتوايي باشد، چه پیام‌هایی با بينندگان ردوبدل شود و هر چيزي كه با توسعه و راه‌اندازی يك وب‌سایت مربوط است.
متأسفانه براي صاحبان وب‌سایت‌ها بسيار رايج است كه به سمت ساخت يك وب‌سایت حمله كنند و تعیین هدف اصلي ناديده گرفته می‌شود.
بدون دانستن جزييات چيزي كه اميدواريد به آن دست پيدا كنيد، فاقد جهت خواهيد بود، تمام تلاش‌های شما خراب خواهد شد و شانس شما براي ايجاد يك تأثیر مثبت با سايتتان خيلي ضعيف خواهد بود.
يك هدف بايد کاملاً مشخص باشد. به‌جای اينكه بگوييد” من می‌خواهم کسب‌وکارم را با داشتن يك نمايش آنلاين قدرتمندتر گسترش بدهم” چيز ديگري مانند اين را در نظر بگيريد “وب‌سایت من شامل منبع راهنمايی معتبر براي معرفي خدمات من خواهد بود و به من كمك می‌کند تا روابطم را با اشخاص با پتانسيل بالا گسترش دهم” با هدف دوم  حالا دقیقاً ميدانيد كه با وب‌سایتتان چه چيزي می‌خواهید به دست آوريد. اين فقط يك راه از بین راه‌هایی است که می‌توانند کمک کنند. كارايي يك وب‌سایت الزاماً” بايد همان رفتاري باشد كه جمله‌ی هدف در آن کسب‌وکار به آن اشاره‌کرده است. اين براي تمام فعالیت‌ها يك هماهنگي ايجاد کرده و ديدگاهی می‌دهد كه براي تصمیم‌گیری مفید است.
اگر کسب‌وکار شما هم‌اکنون يك جمله‌ی هدف دارد، به شما پيشنهاد می‌کنیم كه يك هدف جداگانه براي توسعه‌ی وب‌سایتتان در نظر بگيريد. هدف وب‌سایت بايد در راستاي پشتيباني از هدف اصلی باشد و باعث شود كه کسب‌وکار شما بسيار تأثیرگذارتر از قبل برای رسیدن به هدف باشد.

٢-شفافيت در طراحی سایت

وب‌سایت شما ممكن است كه هدفی مشخص داشته باشد اما آيا اين براي بينندگان شما واضح است كه چرا وب‌سایت شما وجود دارد؟ خيلي آسونه كه در اضافه كردن تمام خصوصيات جديد به سايتتون گير كنيد و سایت‌های فانتزي بسازيد اما بعضی‌اوقات اضافه‌کاری‌ها ميتونه پیام‌های تكراري و بی‌تأثیر براي بازدیدکنندگان بسازد و ايجاد سردرگمی كند. يكي از اهداف در حين طراحی سایت بايد شفافيت باشد كه به بينندگان نشان دهد كه آن‌ها چه چيزي می‌توانند از وب‌سایت شما به دست آورند و آن‌ها به چه چيزي بايد توجه كنند.
شفافيت براي همه‌ی نوع‌های مختلف وب‌سایت‌ها پياده می‌شود. سایت‌های تجاري نياز به شفافيت دارند كه با بينندگانشان درباره‌ی اينكه آن‌ها چه چيزي می‌توانند از فروشگاهشان بخرند و چرا بهتر است خریدوفروش از طريق وب‌سایت شما انجام بشود ارتباط برقرار كنند. وبلاگ‌ها نياز دارند كه با بينندگان جديد در خصوص اينكه وبلاگ آن‌ها درباره‌ی چه نوع محتوایی است و با عضویت در وبلاگ چه چيزي دريافت می‌کنند ارتباط برقرار كنند.ارائه‌کنندگان خدمات نياز دارند هنگامی‌که درباره‌ی جزييات خدماتشان با بينندگان ارتباط برقرار می‌کنند شفافيت داشته باشند.
شفافيت گاهي اوقات از سادگي به دست می‌آید. حذف كردن مزاحمت‌ها از روي وب‌سایتتان می‌تواند يك پيام اوليه برای راحت‌تر کردن بازدید مراجعه‌کنندگان باشد. اين است كه در درجه‌ی اول باید به شفافيت برسيم.

توصیه می کنیم مقاله چه عواملی باعث کاهش سرعت سایت می‌شود ؟ را نیز مطاله نمایید.

٣- كارايی وب سایت طراحی شده

براي موفقيت هر وب‌سایت مردم نياز دارند كه بتوانند از آن استفاده كنند. طراحي و ظاهر هیچ‌وقت جايگزين نياز به كارايي نمی‌شود.
كارايي يك سايت اصولاً به طبيعت آن سايت بستگي دارد براي مثال يك طراحی سايت بزرگ تجاري  باید يك ابزار جستجوي مؤثر یا براي جستجوي محصولات یك دسته‌بندی منطقي یا يك سيستم خريد کاربرپسند داشته باشد.
يك وبلاگ يا هر نوع وب‌سایت که كلي متن دارد باید خوانايي خوبی را برای متون سایت فراهم كند و بين مقاله‌ها جهت‌یابی خوبي داشته باشد. هر وب‌سایتی كه كمبود كارايي داشته باشد هميشه درگير اين است كه بازدیدکنندگانش را براي بازديد از سايت نگه دارد و آن‌ها را تشويق كند كه مرتباً به سايتش سر بزنند. بسياري از ما استفاده‌کنندگان اينترنت بی‌صبر هستيم و اگر به سایتی بربخوریم که کارمان را سخت‌تر كند، آن را سریعاً” ترك می‌کنیم.

از شما دعوت می کنم قسمت 2 این مقاله را نیز مطالعه نمایید

هفت عامل كه يك وب‌سایت خوب رو از یک وب‌سایت بد جدا می‌کند. ( قسمت 2 )

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *