گوگل مسئولیت تغییرات اعمال شده در صفحه نتایج جستجو را بر عهده گرفت

گوگل به تازگی تبلیغات را از سمت راست صفحه نتایج جستجو حذف کرده است . مقاله نویس و کارشناس گوگل –Matt Lawson – به بررسی میزان تأثیر این تغییرات در حساب کاربران پرداخته است .
همانطور که بی شک شما نیز شنیده اید ، گوگل اخیراً متون تبلیغاتی را از سمت راست صفحه جستجو نتایج (removed text ads from the right-hand side of search results) حذف کرده است . همزمان ، امکان نمایش چهار تبلیغ در قسمت جستجو اصلی فراهم شده است ، اگر چه این امکان از نظر تجاری ارتباط بسیار کمی با جستجوهای اجام شده دارند.
حداکثر هفت متن تبلیغاتی همراه با تبلیغاتی که در پایین قسمت نتایج جستجو نشان داده می شوند (که این تبلیغات تحت تأثیر تغییرات اعمال شده اخیر نیز قرار نگرفته اند ) ، همواره نمایش داده می شوند . البته این میزان کمتر از حدأکثر 11 تبلیغ قبلی است که به همان روال نشان داده می شد.
نهایتاً ، این به روز رسانی ها برای بهبود تجربه ای که کاربر از جستجو در گوگل دارد انجام می گیرد و همچنین این تجربیات را با کامپیوتر های رومیزی ، تبلت ها و موبایل ها سازگار کرده اند . در واقع ، این روز ها ، بیشتر جستجو ها با دستگاه های موبایل انجام می گیرد که تبلیغات سمت راستی و مفید در آن ها نمایش داده نمی شود.
با گذشت زمان ، دریافتیم که تبلیغات ارائه شده در سمت راست صفحه ، کارایی و تأثیر بسیار کمتری از آنچه پیش بینی می شد ، دارد . اگر بخواهیم از منظر اصطلاحات تخصصی به این موضوع بنگریم در واقع کاربران آن چنان که بر روی دیگر تبلیغات کلیک می کردند به این تبلیغات اهمیتی نشان نمی دادند و وقتی کاربران از این تبلیغات استقبال نمی کردند برداشت ما این است که آنچه که ارائه شده در واقع آن مطلبی نیست که کاربر به دنبال آن بوده است.
نشان دادن کمتر تبلیغات ، در واقع باعث شد تا آنچه را که کاربران با گوگل سرو کار داشتند با تجربه جستجو مطابقت پیدا کند . از از آنجائیکه بطور کلی تبلیغات بالای صفحه جستجو مفید تر و کاربردی تر بودند ، آنها را برای تبلیغات تجاری گسترده تری ، بسط و توسعه دادیم .
با بررسی جستجو ها در دستگاه های موبایل به همراه انجام آزمایشات و بررسی های گسترده جستجو در کامپیوترهای رومیزی ، به این نتیجه گیری دست یافتیم که این تغییرات برای آندسته از کاربرانی مفید و مؤثر خواهد بود که با دستگاه های مختلف اقدام به جستجو می کنند . و همچنین با انجام این بررسی ها اطلاعات زیادی دراین رابطه بدست آمد که چگونه این تغییرات بر عملکرد تبلیغات تأثیر گذار است . در حالیکه هر اعلان آگهی و سلسله اقداماتی متفاوت از هم هستند ، اما اطلاعات بدست آمده اختلافات جزئی را نشان دادند.
اطلاعات بدست آمده حاکی از چیست ؟
1.بطور کلی ، این تغییرات برای تبلیغ کنندگان کوچک ، تأثیری خنثی دارد .
برخی کاربران در این رابطه ابراز نگرانی کردند که این تبلیغات تأثیر معکوسی بر تبلیغ کنندگان کوچک خواهد داشت. برداشت آنها چنین است که کم شدن فضای تبلیغات ، باعث می شود شرکت های کوچک تر خدمات و محصولات خود را با قیمت هایی گران تر از عرف بازار به فروش برسانند .
ما نیز دقیقاً در همین رابطه احساس نگرانی می کردیم و به همین دلیل قبل از اعمال این تغییرات ، بررسی های گسترده ای انجام دادیم. خبر خوب این است که بدلیل راه اندازی طرح بندی و چیدمان جدید ، بطور کلی تبلیغ کنندگان کوچک ، شاهد تغییرات چشمگیری در میزان کلیک ها بر روی تبلیغاتشان نبودند .
2.این تغییرات ، مختل کننده رفتار مزایده ای نمی باشد .
همانطور که می دانید متن های تبلیغاتی  ، به نوعی مزایده محسوب می شود . به هیچ طریقی نمی توان واکنش کاربران در قبال این تغییرات را تضمین کرد اما بر اساس تمام تجربیات شخصی و بازخوردهای اولیه این تغییرات ، در مجموع ، تغییر محسوسی در هزینه برای هر کلیک مشاهده نشده است .
افراد دیگر نیز این موضوع (analyzed this in great detail ) را با جزئیات کامل تجزیه و تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که اکثریت قریب به اتفاق تبلیغ کنندگان PPC در وضعیت بهتری قرار دارند . در واقع هدف از اعمال تغییرات صورت گرفته ، دستیابی به نتایج مفید تر بدون ایجاد اختلال در عملکرد تبلیغ کننده است .
ایجاد مطالب مفید تر و کاربردی تر
صرف نظر از اینکه این تغییرات تا چه اندازه بر عملکرد تبلیغ کننده ها تأثیر گذار است ، آنچه که حائز اهمیت است آگاهی از این موضوع است که چگونه بتوانید اقدامات مختلفی را به خصوص برای حساب خود ترتیب دهید. خوشبختانه ، دستیابی به این شناخت امر آسانی است و شما اگر نه تمام اقدامات لازم و صحیح را ولی بیشتر آنها را می توانید انجام دهید .
1.کنترل گزارشات
بهتر است تا نگاهی به گزارشات عملکرد خود که با روش ” برترین ها در برابر دیگر عملکرد ها ” تقسیم بندی شده است ، داشته باشید . می توانید زمانی را که این تغییرات اعمال شدند را با زمان مشابه در اوایل ماه فوریه و قبل از آن مقایسه کنید . درصد کلیک ها یا تراکنش هایی که از تبلیغات مفید سمت راست صفحه نتایج جستجو مشاهده کرده اید ، باید درصد کمی باشد . بطور کلی ، می توانید انتظار کاهش قابل توجهی در شاخص اثرگذاری خود داشته باشید .
اگر شاهد چیزی غیر از افزایش درصد کلیک زدن روی تبلیغات و کاهش میزان اثر گذاری آنها هستید ، بهتر است اقدامات و بررسی های تشخیصی انجام دهید و تلاش کنید تا به این موضوع پی ببرید که چه عواملی باعث شده است تا حساب شما عملکردی غیر از انتظارات داشته باشد ؟
(توجه داشته باشید که تبلیغات متنی سمت راست صفحه جستجو ، فقط از قسمت تبلیغات سایت Google.com حذف شده است و از موتورهای جستجوی دیگر حذف نشده است . نباید شاهد هیچگونه تغییری در میزان ترافیکی که قبلاً داشتید ، باشید . )
2.مراقب پیشنهادات و بودجه مالی خود باشید.
دقت کنید که گفتم “مراقب باشید” ، نه “افزایش دهید” . لطفاً در قبال تغییرات انجام شده واکنش افراط آمیزی نداشته باشید و بودجه خود را صرف اموری که نباید به آنها تخصیص داده شود ، نکنید . توجه داشتن به میانگین وضعیت خود خصوصاً همان وضعیتی که توسط برترین ها در برابر دیگران تقسیم بندی شده است ، می تواند توجه و دقتی بینش آفرین و هوشمندانه باشد . به عملکرد مطلوب خود پیشنهاد دهید و واکنش مبالغه آمیز و غیر منطقی نداشته باشید و به هر فشار مزایده نظری و علمی پیشنهاد دهید .
اگرچه ، نکته مهمی که اینجا باید گفته شود این است که اگر نزدیک محدودیت روزانه در هر یک از سلسله اقدامات مهم خود قرار دارید ، باید دقت داشته باشید . ممکن است میزان کلیک های بیشتری نسبت به آنچه در زمان تبلیغات در موقعیت چهار داشتید ، داشته باشید . در نتیجه ، ممکن است نیاز داشته باید تا بودجه خود را افزایش دهید تا مطمئن شوید که به بیشترین کلیک های سودآور ممکن دستیابی پیدا کرده اید.
3.تمامی پسوند های مفید و مؤثر را فعال کنید .
تبلیغات برتر قابلیت نمایش دادن پسوندهای بیشتری را دارند و پسوندهای مشابه نیز در پایین صفحه قابل نمایش هستند . اکنون که تبلیغات متنی در سمت راست صفحه جستجو حذف شده اند ، هر فرصتی را که برای نشان دادن تبلیغی بدست می آورید ، در واقع فرصتی برای نشان دادن پسوند تبلیغی مفید و مؤثری است (helpful ad extension) . تمامی پسوند ها را بررسی کرده و هر کدام را که ممکن است از دست بدهید را بیافزایید .
قسمت ظریف این تغییرات در صفحه جستجو ، در واقع بخش لینک سایت است . در بیشتر موارد ، یک لینک سایت دو خطی ، بجای لینکی با جزئیات تشریحی (sitelinks with additional detail) نمایش داده خواهد شد . این بدین معنی است که بجای آنکه دو لینک با جزئیاتی در پایین آن لینک ها داشته باشید ، احتمالاً چهار لینک بدون پشتیبانی متنی خواهید داشت.
زمانیکه فقط تبلیغاتی در بالای صفحه جستجو دارید ، لینک های سایت با جزئیات تشریحی قابل نمایش هستند (که اغلب در مواردی مانند ضوابط عنوان تجاری (brand terms) مطرح هستند  ، لذا قطعاً باید آن جزئیات را مدّ نظر قرار دهید . در واقع ، باید بسیاری از لینک های سایت را طوری بیافزایید که امکان ترکیبی بهینه ، توسط سیستم  برای شما میسر شود .
4.همچنان به نگارش تبلیغات فوق العاده ادامه دهید.
تغییرات اخیر اعمال شده در صفحه جستجو ، بر عملکرد کیفی تبلیغات شما تأثیر گذار نبوده است . موقعیت شما در صفحه ، ضریبی از میزان کلیک های مورد انتظار توسط کاربران است و هر تبلیغی با موقعیت در نظر گرفته شده بررسی می شود .
5.اگر رقابت افزایش یافته ، حائز اهمیت شد ، هدف گذاری کلمات تبلیغی را اصلاح کنید .
همانطور که قبلاً بیان شد ، کلمات تبلیغی بصورت مزایده باقی مانده است . اگر رقابت باعث تغییر رفتار در یک مزایده خاص شود ، چه بدلیل این تغییرات اخیر باشد و یا به هر دلیل دیگر ، جائیکه تبلیغات شما در موقعیت دلخواهتان قرار ندارد ، مثال ها و نمونه هایی می تواند مطرح شود .
در صورت وقوع چنین امری ، توجه کنید که تمام تلاش خود را با استفاده از ویژگی هایی مانند فهرست بازاریابی (Remarketing Lists for Search Ads) برای تبلیغات جستجو یا هماهنگی با مصرف کننده (Customer Match) بر مصرف کنندگانی با ارزش تر متمرکز کنید .
نتیجه گیری
در مجموع ، می توان نفس راحتی کشید و با تبلیغات سمت راست صفحه نتایج جستجو خداحافظی کرد . می دانیم که هدف از اعمال چنین تغییراتی این است که فرآیند جستجو به راحتی و بارها و بارها انجام گیرد و رفتار کاربر بهبود یابد و موارد متعدد دیگری که می توان اشاره کرد . با این حال این تغییرات نباید باعث سخت شدن کار برای شما شود .
زمانیکه گزارشات خود را قسمت بندی کردید و شاهد میزان تغییرات انجام شده در ترافیک سایت خود شدید ، مجموعه اقدامات ذکر شده در بالا  ، باید به حرکت شما در مسیر درست کمک کند.

پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  پیش بینی تنظیمات SEO محلی: 3 نکته که اغلب برای دستیابی به موفقیت توصیه می شود
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *