4 صفحه مهم وب سایت ( و نحوه بهینه سازی آنها چگونه است )

در وب سایت شما برخی صفحات دارای اهمیت بیشتری نسبت به دیگر صفحات هستند . بله ، ممکن است بسیاری از شما معتقد باشید این نظر خیلی واضح است – اما تعجب من از این است که که چرا افرادی که این دیدگاه را برای وب سایت خود بکار گرفته اند تا مخاطب بیشتری جذب کنند ، بسیار معدود هستند .
تمام بحث من درباره معدود میوه های آویزانی است که باید چیده شوند ؛ درباره قبول کردن وظایف و مسئولیت های آسانی است که نتایج بزرگ و قابل توجهی در پی دارند . هر مطلبی را که در این مقاله مطرح می کنم این احتمال را دارد تا عملکرد سایت شما را تنها با اعمال تغییرات جزئی ، بهبود بخشد .
بحث را شروع می کنیم . هر وب سایتی متفاوت از دیگر وب سایت ها است ، اما بطور کلی ، تمام وب سایت ها ، 4 صفحه خیلی مهم ( و پر بازدید ) می باشند که عبارتند از :
1-صفحه اصلی
2-صفحه درباره سایت
3-صفحه بلاگ نویسی
4-صفحه ارتباط با ما

 

چگونگی بهینه سازی سایت برای این صفحات

در این مقاله ، درباره بهینه سازی هر یک از این صفحات توضیح خواهم داد . ( و اگر پر بازدید ترین صفحات شما ، متفاوت از صفحات مذکور در بالا باشد ، به اطلاعاتی درباره نحوه بهینه سازی صفحات خود در وب سایت مورد نظر دست خواهید یافت .)
منظور من از ” بهینه سازی ” صفحه وب سایت چیست ؟
احتمالاً شما اصطلاح ” بهینه سازی ” را در عباراتی مانند “ بهینه سازی موتور جستجو ( SEO ) ” ، ” بهینه سازی میزان تبدیل (CRO ) ” ، بسیار زیاد شنیده اید . من در این قسمت قصد دارم به موضوعی فراتر از آن چه ذکر شد اشاره کنم ، با این حال توصیه می کنم هر آنچه را که ارائه می کنم ، به بهینه سازی هر دو عبارات مذکور کمک خواهد کرد .
تعریفی از بهنیه سازی را که قصد توضیح آن را دارم ، صفحات بهینه شده توسط کاربر را ایجاد خواهد کرد . در ادامه مفاهیم SEO و CRO ، نگاه کلی به ایده ای جامع تر با تصویری فراگیر ، امری آسان است . هر سایتی در ابتدا و اول از همه باید برای کاربر بهینه سازی شده باشد . در این قسمت توضیحاتی درباره نحوه بهینه سازی صفحات سایت ارائه می شود .

چگونه صفحات سایت را بهینه سازی کنیم ؟

چارچوب کلی برای بهینه سازی تمام صفحات سایت ، همان چارچوبی است که برای بهینه سازی صفحات اصلی ، صفحه درباره سایت ، صفحه وبلاگ نویسی و صفحه درباره ما می باشد ، است . دو پرسش ساده برای هر صفحه ای از سایت وجود دارد و مشخصه های بهینه سازی این صفحات ، ناشی از پاسخ به آن دو پرسش می باشد . پرسش اول درباره کاربر است و پرسش دوم در رابطه با شما مطرح می شود .و اما پرسش ها :
پرسش 1 : کاربر به دنبال چیست ؟
به یاد داشته باشید که تأکید ما بر کاربر است . چرا آنها کار خود را با صفحه ای که در آن هستند ، آغاز می کنند ؟ مطالبی است که باید بدانید :
-آنها اهل کجا هستند ؟ مسأله در اینجا مشخص کردن هویت و ریشه خانوادگی کاربر است ، لذا می توانید محتوای مرتبطی را ارائه کنید .
-آیا آنها متعلق به موتور جستجو هستند ؟ ( اگر چنین است ، کدام بازیابی اطلاعات است ؟ )
-آیا ایمیل است ؟ ( چه نوع ایمیلی است ؟ )
-آیا فهرست ، هدایت کننده است ؟ ( چه گزینه هایی در این فهرست وجود دارند ؟ )
-آنها به چه اطلاعاتی نیاز دارند ؟ هر صفحه ای به تنهایی می تواند مقدار مشخص و محدودی از اطلاعات را ارائه کند ، لذا باید مشخص کنید که آن اطلاعات در چه رابطه ای هستند . شما از آنها می خواهید تا اطلاعات مورد نظر شما را به گونه ای متوجه شوند که متعاقباً اقدامی انجام دهند ( که این موضوع در پرسش بعدی مدّ نظر قرار می گیرد ) .
به یاد داشته باشید : کم ، زیاد است . هر چه اطلاعات بیشتری را در صفحات اصلی بارگذاری کنید ، احتمال به خاطر سپردن آن اطلاعات توسط کاربر ، به همان اندازه کمتر می شود . اطلاعات کمی را در اختیار کاربران قرار دهید و بدین ترتیب آنها اطلاعات را بهتر به خاطر می سپارند و همان کاری را انجام می دهند که مدّ نظر شماست .
نکته : از اطلاعات بصری مانند ویدئوهای توصیفی ، نمودارهای تصویری ، عکس های ضبط و ثبت شده و مواردی این چنینی ، برای کمک به فشرده سازی اطلاعات در یک صفحه ، استفاده می شود . برای بازدهی بیشتر تصاویری که بارگذاری کردید ، مطمئن شوید که تصاویر و ویدئو ها را به درستی بهینه سازی کرده اید .
زمانیکه به پرسش  ” کاربر به دنبال چه اطلاعاتی است  ” ، پاسخ دادید ، هنوز در نیمه راه قرار دارید . و اما پرسش دوم :
پرسش 2 : هدف من برای کاربرچیست ؟
حالا ، وقت آن است تا از کاربر بخواهید تا کاری انجام دهد . اینجا همان قسمتی است که بیشتر صفحات با مشکل مواجه می شوند . یکی از مهمترین اجزای هر صفحه از وب سایت ، قسمت فراخوانی برای اقدام ( CTA ) آن است و بسیاری از صاحبان وب سایت ها متوجه این مسأله نیستند که هر صفحه از وب سایت باید حاوی حدأقل یک CTA باشد .
صفحه اصلی نباید طوری باشد که کاربر آن را مشاهده و بلافاصله ترک کند . صفحه معرفی محصول نباید به گونه ای باشد که کاربر آن را مشاهده و سپس ترک کند . صفحه بازاریابی محتوا ، برای جذب مخاطب نیست ، بلکه برای بازاریابی کاربر است . اگر قصد دارید فقط یک نکته از این مقاله را حفظ کنید ، اجازه دهید آن نکته این باشد که هر صفحه ای از سایت نیاز به یک CTA دارد .
چرا من اینقدر بر این نکته پافشاری می کنم ؟ زیرا هر بخشی از دانش و اطلاعات ، نیازمند برخی بازخوردها می باشد : هر صفحه ای دربردارنده دانش وآگاهی است و آن دانش و آگاهی نیازمند واکنش و بازخورد است . بنابراین ، آنچه که از کاربر انتظار دارید تا انجام دهد ، چیست ؟ این همان هدف شما برای کاربر است ، و زمانیکه با مشکلات بهینه سازی مهمی مواجه می شوید ، باید صراحتاً مشخص و تعریف شود .
لذا ، پرسش تخصصی تری که مطرح می شود این است که ” من از کاربر انتظار انجام چه عملی را دارم ؟ ” دانش و آگاهی به تنهایی کافی نیست . کاربرد و استفاده هر صفحه در چیست ؟ در اینجا نمونه هایی از صفحات وب سایت هایی را ذکر می کنیم که این کار را به خوبی انجام داده اند .
صفحه اصلی HubSpot

صفحه اصلی HubSpot به خوبی صفحه آرایی شده است و دارای CTA مشخص ، مطالب سر صفحه و محتویات مرکزی مناسبی است . کاربر بنا به دلایلی در صفحه اصلی HubSpot است و شاید این دلیل رشد و پیشرفت کسب و کار آن کاربر باشد . عنوان بالای صفحه در رابطه با ” من به دنبال چه چیزی هستم ؟ ” می باشد و کلیدهای CTA به من اعلام می کنند ، کاربر ،به نظر من مرحله بعدی چیست . ( یادداشت ها و حاشیه نویسی های سفید ، متعلق به من است و مربوط به HubSpot نیست .)

پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  تاثير محتواي سايت بر seo

اکنون ، ببینیم عملکرد سایت HubSpot در صفحه درباره سایت چه گونه است .
صفحه درباره سایت HubSpot

هر کاربری ممکن است بنا به دلایل مختلفی روی صفحه درباره سایت کلیک کند . از جمله این دلایل می توان به موارد زیر اشاره کرد :
-کاربر می خواهد از حوزه فعالیت سایت آگاه شود .
-کاربر می خواهد با سایت همکاری  کند .
-کاربر می خواهد از قانونی بودن و مجاز بودن سایت مطمئن شود .
-کاربر می خواهد بداند که آیا خدمات کسب و کار مربوطه در موقعیت یا حوزه فعالیت کاربر ارائه می شود .
-کاربر می خواهد موفقیت کسب و کار مربوطه را تجزیه و تحلیل کند .
می توان این دلایل را همینطور ادامه داد . دلایل بسیاری وجود دارد که باعث شود کاربر به این صفحه سر بزند ، اما تمامی این دلایل بخش مهم واصلی تمایل برای دستیابی به اطلاعات است . و حالا نگاهی به صفحه درباره سایت HubSpot می اندازیم .

کاربر احتمالاً به دنبال اطلاعاتی درباره هویت شرکت سایت مورد نظر است و وی می تواند برای اقدام به چنین امری ، روی دکمه ” درخواست فروش ” کلیک نماید . کلید ماندگار کناری در تمام طول صفحه و تا انتهای آن ثابت باقی می ماند .
با این حال ، سطوح عمیق تری از هم اطلاعات و هم اقدامات وجود دارد . هر چه اطلاعات جزء به جزء و تفصیلی باشند ، CTA متناظر آن ها نیز به همان نسبت تفصیلی و دقیق می باشد . در بقیه صفحه سایت اطلاعاتی را در این رابطه مشاهده کردم که شرکت در ارائه دعوتنامه برای پیوستن به گروه کاری شرکت ، موفق عمل کرده است :

پیشنهاد می کنیم این مقاله خواندنی را هم مطالعه کنید  SEO در سال جدید میلادی چه تغییراتی خواهد داشت

نهایتاً می توانم آنها را دنبال کنم ، اگر تمایل به این کار داشته باشم .
این یک مثال از صفحه درباره سایت بهینه شده به منظور افزایش مشارکت کاربر ، افزایش میزان تغییر و ارتقاء برند و عنوان تجاری سایت می باشد . ارائه توضیحات درباره کاربر به همان اندازه ارائه اطلاعات درباره شرکت است ، زیرا به کاربر ارزش و اعتبار می بخشد – درخواست شغل می کند – گزارشی را بطور رایگان دانلود می کند و حتی برای محتوای ارزشمند ، با برندی معتبر ارتباط برقرار می کند .

نکاتی درباره بهینه سازی هر صفحه ای از وب سایت
اکنون ، چارچوبی همراه با دو مثال را ارائه می کنیم ، نکات تخصصی تری که به بهینه سازی مهمترین صفحات وب سایت شما کمک می کند .
1)صفحه اصلی
از عنوان و سر تیتر بزرگ و برجسته ای استفاده کنید ، و مهمترین اطلاعات و محتوای سایت را در قسمت سر صفحه و مرکز سایت قرار دهید .

-جریانی را ایجاد کنید . هر مکانی را که فکر می کنید کاربر از آنجا بازدید می کند و اقدامات بعدی آنها را مشخص کنید .
-CTA سایت خود را تا حد امکان برجسته و مشخص کنید . هر صفحه اصلی مجاز به در اختیار داشتن چندین CTA مختلف است – امکان انتخاب آسان را برای کاربر با ایجاد کلیدهای CTA بزرگ که به راحتی کلیک می شوند ، فراهم کنید . بیشتر اوقات ، کاربر از صفحه اصلی بعنوان روشی برای یافتن مقصد بعدی وی استفاده می کند . به همین منظور ، باید فهرست هدایت کننده را بسیار مشخص و متمایز ایجاد کنید .
2)صفحه درباره سایت
-ارائه دهنده مهمترین و مرتبط ترین اطلاعات بالای صفحه می باشد . کاربر فقط به یک دلیل از صفحه درباره سایت بازدید می کند – و آن پاسخ به پرسش های مطرح شده بدون مرور کردن آنها می باشد .
-حدأقل دربردارنده یک CTA باشد . به یاد داشته باشید که بیشتر کاربران صرفاً بدنبال اطلاعات نیستند ، آنها در پی مشارکت و همکاری در سطوح عمیق تری نیزمی باشند .
3)بلاگ نویسی
-اطلاعات خود در صفحه وبلاگ را به وضوح سازماندهی کنید ، و مطمئن شوید که اطلاعات ارائه شده ، دلایل بازدید کاربر از این صفحه را برطرف ساخته است . بیشتر کاربران تمایل دارند تا آخرین مقالات را مطالعه کنند ، پس آنها را در این صفحه قرار دهید . ممکن است بخواهید مطالب مختلف مانند ” تازه ترین مطالب ” ، ” محبوب ترین مطالب ” یا دیگر دسته بندی ها را در صفحه اصلی بلاگ ساماندهی کنید .
-وجود CTA درصفحه بلاگ ، اسم نویسی و ثبت نام کاربر در صفحه بلاگ ، دانلود کردن رایگان منابع مختلف و مواردی از این قبیل را تسهیل می کند . اگر چه کاربر قصد دارد اطلاعاتی را بدست آورد ،  اما شما نیز از او می خواهید تا مشارکت داشته باشد و با سایت در ارتباط باشد . (برای کسب اطلاع از 8 نوع CTA که می توانید در صفحه بلاگ خود استفاده کنید در این قسمت کلیک کنید ((Click here for 8 types of CTAs you can try on your blog)) .
-CTA را در طراحی اصلی صفحه بلاگ خود مدّ نظر قرار دهید به گونه ای که در هر مطلب بلاگ به طور مشخص نشان داده شوند . بر اساس تجربه شخصی خودم ، بیشتر بازدید کنندگان از صفحه بلاگ ، بجای آنکه صرفاً از صفحه بلاگ سایت شما بازدید کنند ، از طریق جستجوی اساسی ، بدنبال مطالب و مقالات منحصر بفرد هستند . برای مشارکت دادن این قبیل کاربرانی ، CTA را در قسمت کناری سایت ، پاورقی صفحه و دیگر بخش های سایت قرار دهید ( برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انتخاب بهترین CTA برای هر مطلبی که در صفحه بلاگ قرار می دهید ، روی این قسمت کلیک کنید ((Learn how to pick the perfect CTA for each blog post here)) .
4)صفحه تماس با ما
-اطلاعاتی را که کاربر بدنبال آن ها است را بالای صفحه قرار دهید . آدرس ایمیل – شماره تلفن – فرم  تماس – نقشه – آدرس پستی – و غیره . از تمامی این چهار صفحه ، صفحه تماس با ما ، بر بخش تفصیلی و جزئیات کاربر تأکید دارد .
-از CTA استفاده کنید که امکان تماس آسان  کاربر با سایت را فراهم نماید ( زیرا ، احتمالاً به همین دلیل کاربر از صفحه تماس با ما سایت بازدید می کند ) . CTA را واقعاً آشکار و متمایز ایجاد کنید و کاربر را با برآورده کردن بلافاصله اهداف و نیات وی با استفاده از نسخه CTA مانند ” الان گفتگو کن ! ” ، ” الان ایمل بزن ! ” ، مشارکت دهید .
بعنوان نتیجه گیری باید گفت که برای بهینه سازی حرفه ای صفحات وب سایت : پر بازدید ترین صفحات سایت خود را شناسایی کنید ، و مشخص کنید که چرا کاربران بیشتر از این صفحات بازدید کرده اند ، آنچه که مدّ نظر آنهاست را در اختیارشان بگذارید و متقابلاً از آنها بخواهید که با شما در ارتباط باشند . صرف نظر از صفحات پر بازدید یا حتی ماهیت وب سایت خود ، می توانید کاربران را به مشارکت بیشتر تهییج کنید .
رسالت شما نه فقط انتشار و ارائه اطلاعات است ، بلکه همچنین درخواست بازخورد و واکنش از سوی کاربران نیز می باشد . اطلاعاتی که ارائه می کنید نیازمند بازخورد و پاسخ از طرف کاربر می باشد . از آنها بخواهید .

4 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *