content-marketing

آموزش استفاده از تولید محتوا در کسب و کار های کوچک

اگر به دنبال یافتن ترفندی جدید برای جذب مشتری هستید،بازاریابی محتوایی می تواند به کمک شما و کسب و کارتان بیاید.اگر قبلا مطالعاتی در زمینه روش های بازاریابی آنلاین انجام داده باشید حتما با مفهوم بازاریابی محتوا آشنایی دارید در غیر این صورت شاید فکر کنید که بازاریابی محتوا تنها برای کسب و کارها و بیزنس های کلان است ولی در حقیقت اینگونه نیست.

در این مقاله قصد داریم که به تعریف بازاریابی محتوا پرداخته و به شما آموزش دهیم که چگونه میتوان از پتانسیل بازاریابی محتوا برای قدرتمند ساختن کسب و کار کوچک خود بهره بگیرید.هم چنین در پایان این مقاله در رابطه چگونگی راه اندازی اولین کمپین بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

 

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا در رابطه با تولید محتوایی صحبت می کند که میتواند افراد علاقه مند را به سمت شما جذب نموده و آنان را به مشتریان بالقوه کسب و کار شما تبدیل نماید.منظور از محتوا،هر گونه محتوایی است که میتواند موجب جذب کاربر شود که در ساده ترین شکل خود میتواند یک محتوای متنی در وبلاگ باشد.

البته تولید محتوا همیشه به منظور افزایش فروش مستقیم نیست بلکه گاها به منظور جمع آوری ایمیل از کاربران،جذب لینک برای بهینه سازی موتور های جستجو و همچنین افزایش دنبال کننده در شبکه های اجتماعی صورت میگیرد.

البته پیش از آغار به تولید محتوا باید توجه داشت که صرفا بر روی محتوایی تمرکز شود که مورد علاقه کاربران شما باشد چرا که در غیر این صورت شاید نتیجه مورد نظر شما حاصل نشود.

مخاطبان بازاریابی محتوا را شناسایی کنید

پیش از هر اقدامی ابتدا به این پرسش پاسخ دهید که تا چه حد مشتریان بالقوه کسب و کار خود را می شناسید چراکه هر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه بدست بیاورید کمپین بازاریابی محتوای شما موفق تر خواهد بود.

اما چگونه می‌توانید به شناخت جامع‌تری درباره مشتریان خود دست پیدا کنید؟ به کمک ایجاد پرسونای بازاریابی. پرسونای بازاریابی درواقع مشتری بالقوه فرضی است که مانند نماینده‌ای برای گروهی از مشتریان واقعی عمل می‌کند.

این پروسوناها به شما کمک می‌کنند متوجه شوید مشتریانتان چه کسانی هستند، چه رفتاری نشان می‌دهند، چه تمایلاتی دارند و اصلاً چگونه ممکن است به خدمات یا محصولات شما علاقه‌مند باشند.

کسب چنین اطلاعاتی بدین معنی است که شما قادر هستید محتوایی موردعلاقه مخاطبان خود تولید کنید.

باید نتایج کمپین‌های بازاریابی را رصد کنید

تنها در صورتی میتوانید از کمپین بازرایابی خود نتیجه مناسبی بگیرید که پیش از انجام آن مطمئن شوید که میتوانید نتایج آن را بررسی کنید و به طور کلی راهی برای رصد کردن نتایح حاصل از آن پیدا کنید.

یکی از بهترین و ساده ترین روش های پایش کمپین بازاریابی استفاده از ابزار Google Analytis.البته نصب آن به تنهایی کافی نیست چراکه Google Analytics تنها در صورتی میتواند برای شما مفید باشد که توانایی استفاده از آن را نیز داشته باشید.

نکته: به خاطر داشته باشید که اگر کمپین‌های بازاریابی خود را پایش و دنبال نکنید، نمی‌توانید میزان اثربخشی‌شان را هم دریابید.

هدف خود از بازاریابی محتوا را مشخص کنید

در بازاریابی محتوا،به دنبال تحقق کدام هدف خود هستید؟ممکن است اهداف کلی مانند افزایش فروش و یا افزایش تعداد مشتریان را در ذهن خود داشته باشید اما این اهداف چندان مناسب به نظر نمی رسند چراکه به راحتی نمی توانید متوجه شوید که آیا به آن دست پیدا کرده اید یا خیر؟

اهدافی که در بازاریابی محتوا برای خود مشخص می کنید باید دست یافتنی،قابل اندازه گیری و البته هوشمندانه باشد.به عنوان مثال هدف افرایش فروش هدف چندان مناسبی نیست زیر اکه محدود به زمان خاصی نیست.

از «افزایش فهرست مشترکان ایمیلی به ۱۰۰۰ کاربر در ۳ ماهه آینده» می‌توان به‌عنوان هدفی مناسب یادکرد.

تعیین اهداف در این مرحله می‌تواند به شما کمک کند روش‌هایی را که قرار است در راهبرد بازاریابی محتوای خود به کار ببرید، به‌ خوبی انتخاب کنید. البته شما همواره می‌توانید اهداف خود را در روند برنامه‌ریزی تعدیل کنید.

روش هایی که می توانید در بازاریابی محتوا به کار بگیرید

در ابتدای امر باید یه این پرسش که چگونه می خواهید به اهداف خود در بازاریابی محتوا دست پیدا کنید پاسخ دهید چراکه پاسخ شما به این پرسش می تواند تا حد زیادی مسایل مربوط به اهداف ومنابع و میزان سرمایه گذاری را روشن سازد.

در ادامه این مطلب به سه مورد از بهترین و کارآمدترین روش های بازاریابی محتوا اشاره خواهیم نمود و اهدافی را که می توان به وسیله آن محقق سازید را به شما معرفی خواهیم نمود.

وبلاگ نویسی

یکی از بهترین متد های بازاریابی محتوا بدون شک وبلاگ نویسی است.به کمک وبلاگنویسی میتوانید رتبه سایت خود را در موتور های جستجو بهبود بخشیده و از این طریق مشتری جذب نمایید.همچنین وبلاگنویسی  میتواند دنبال کننده های شما در شبکه های اجتماعی را افزایش داده و تعداد کاربران عضو سرویس خبرنامه شما را به طرز چشم گیری بالا ببرد.

کتاب الکترونیکی (e-book)

استفاده از کتاب‌‌های الکترونیکی مخصوصاً در توسعه فهرست ایمیلی و دریافت سرنخ فروش مؤثر است.

ویدیو

هیچ چیز به اندازه ویدئو نمی تواند در شبکه های اجتماعی موجب موفقیت کمپین بازاریابی محتوای شما شود.بازاریابی ویدئویی از جمله روش هایی است که نقش بسیار پررنگی در معرفی برند و شرکت شما به کاربران دارد.

البته این سه روش هریک معایبی نیز دارد به عنوان مثال در وبلاگنویسی شما نیاز به نویسنده ای آشنا یه حوزه کاری تان دارید که برای شما محتوا تولید کند و گرافیستی که بتواند تصاویری چشم نواز برای شما طراحی کند.در بازاریابی ویدئویی نیز حتما به یک تدوینگر نیاز خواهید داشت.در چنین حالتی شما دو انتخاب پیش رو دارید.خودتان انجام این کار ها را فرا بگیرد و یا با پرداخت هزینه،افرادی را در این زمینه کاری استخدام کنید.

طوفان فکری در خلق ایده برای تولید محتوا

content-marketing

در این مرحله دیگر احتمالاً مخاطب خود را شناسایی کرده‌ و روش‌‌های دسترسی به آن‌ها را هم انتخاب کرده‌اید.

در این مرحله شما به احتمال زیاد به شناخت نسبتا دقیقی از مخاطب خود و روش های جذب آن رسیده اید.حالا زمان آن رسیده است تا با ایده های خلاقانه ای که دارید به اجرای اولین کمپین بازاریابی محتوایی بپردازید.

در ادامه می‌خواهیم به برخی ایده‌های الهام‌بخش در این زمینه اشاره‌کنیم.

نوشتن مطالبی با مضمون «چگونه» و یا راهنماهایی برای حل مشکلات

نوشتن مطالبی با موضوع آموزش می تواند راهکار مناسبی برای کسب و کار های کوچک باشد چراکه هم شما میتوانید در حوزه تخصصی خود اقدام به خلق چنین محتوایی نمایید و هم کاربران به دنبال یادگیری و خواندن اینگونه مطالب هستند.به عنوان مثال اگر طراح وب هستید میتوانید ویدئو هایی با موضوع آموزش طراحی وب تولید کنید.

به عنوان مثالی دیگر،چنانچه شما مشاور بازاریابی باشید،می توانید یک کتاب الکترونیکی با همین مضمون در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.البته انتشار چنین کتابی باعث می شود که نیاز برخی افراد برطرف شده و در نتیجه هرگز مشتری شما نشوند ولی هستند افرادی که نمی توانند از پس این کار بر بیایند و در نتیجه به شما مراجعه کرده و در ازای دریافت خدمات بازاریابی،پول پرداخت می کنند.

 تولید محتوای هایی مبتنی بر پژوهش و داده

مردم عاشق آمار و ارقام هستند بنابراین اگر کسب و کار شما داده های جالب توجهی دارد می توانید آن ها را در قالب محتوای متنی و یا ویدئویی منتشر کنید و مطمئن باشید که کاربران از آن استقبال می کنند.برای ارائه آمار و ارقام خود می توانید از اینوگرافیک ها استفاده کنید.

به این نکته مهم توجه کنید که همه داده‌ها و اطلاعات این کمپین باید موردتوجه و علاقه مخاطبان هدف شما باشند.

محتوای فان و سرگرم‌کننده

اگر موضوعی در کسب‌وکار یا محصول شما وجود دارد که ماهیت آن سرگرم‌کننده است، می‌توانید آن را به کمپین بازاریابی محتوا تبدیل کنید. همچنان ابزار ویدیو در این روش بهترین راهکار ممکن است.

content-marketing

برنامه‌ریزی برای اجرای کمپین بازاریابی محتوا

در این مرحله هم به شناخت خوبی از مخاطبان خود دست چیدا کرده اید و هم روش های تولید محتوا را آموخته اید اما آنچه بسیار حائز اهمیت است این است که چگونه می خواهید این محتوا ها را به دست مخاطبان برسانید.

در ادامه با اصلی‌ترین روش‌ها آشنا شوید:

SEO (بهینه‌سازی موتورهای جستجو)

اگر محتوای شما مبتنی بر کلید واژه هایی که کاربران آن ها را جستجو می کنند نوشته شده باشد،موتورهای جستجو مشتریان بالقوه را به سمت وب سایت شما روانه خواهد کرد. البته کسب رتبه مناسب در موتور های جستجو کمی زمان بر است بنابراین بهتر است در کنار سرمایه گذاری بر روی سئو ی سایت از روش های های دیگر هم استفاده نمایید.

شبکه‌های اجتماعی

بدون شک یکی از بهترین روش ها برای انتشار مطالب و محتوا،استفاده از شبکه های احتماعی است.حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از پلتفرم های تبلیغاتی که این شبکه ها در اختیار کاربران قرار می دهند می تواند کمک شایانی به پیشبرد اهداف کمپین شما می نماید.

همکاری با تأثیرگذاران (اینفلوئنسرها)

یکی از روش های جدید بازاریابی محتوا استفاده از از افرادی است که به مخطبان هدف شما دسترسی دارند.این روش که به اینفلوئنسر مارکتینگ معروف است به شما کمک می کند تا محتوایی که تولید کرده اید به وسیله افرادی که دنبال کننده های پرشماری دارند به گوش مخاطبان خود برسانید.

فرقی ندارد کدام راهکار را انتخاب می‌کنید؛ تنها به خاطر داشته باشید که محتوا باید بتواند توجه مخاطب هدفتان را جلب کند.

بررسی و پایش کمپین‌ محتوایی

در این مرحله با تمامی اصول ایجاد کمیپین بازاریابی محتوا آشنا شده اید و اکنون می توانید کمپین خود را راه اندازی کنید.در مرحله بعدی آنچه که بسیار حایز اهمیت است این است که بتوانید روند اجرای کمپین خود را بررسی و پایش کنید و آن را دایما زیر نظر بگیرید.

یکی از راه های آنالیز کمپین این است تمامی URL ها را به سرویس Google Analytics متصل نموده تا به آمار دقیقی از میزان بازدید صفحات دست پیدا کنید.

برای بهینه‌سازی رتبه صفحه‌ها در موتورهای جستجو بهتر است از ابزارهای اختصاصی مانند SEMRush بهره بگیرید و همه کلیدواژه‌هایی را که باعث بهبود وضعیت رتبه‌تان می‌شوند، شناسایی کنید.

نکته ی دیگری که بسیار مهم است این است در پایش کمپین خود همواره باید به نرخ بازگشت سرمایه یا همان  ROI توجه ویژه ای داشته باشید.برای رسیدن به نرخ ROI می توانید هزینه راه اندازی کمپین را از در آمد کسب شده کسر نموده و سپس بر هزینه راه اندازی تقسیم کنید حالا رقم نهایی را در 100 ضرب کنید تا به نرخ بازگشت سرمایه برسید.

البته به دست آوردن نرخ بازگشت سرمایه از کمپین مستلزم آن است که رقم درآمد مربوط به آن را هم در دسترس داشته باشید. متاسفانه در اغلب موارد نمی‌توان درآمد مربوط به کمپین‌ها را به‌طور مشخص محاسبه کرد.

 

تحلیل کمپین‌های بازاریابی محتوا

content-marketing

به عنوان آخرین قدم نیاز دارید که بتوانید به نقاط ضعف و قوت کمپین خود دست پیدا کنید تا متوجه شوید که کدام عناصر به درستی عمل کرده اند و در کدام بخش ها ناموفق بوده اید.

هم چنین باید بتوانید که در پایان به یک نتیجه گیری کلی درباره کمپین بازاریابی محتوای خود دست پیدا کنید تا متوجه شوید که چقدر توانسته اید در رسیدن به اهداف کمپین خود موفق باشید.ضمنا هرگز نباید از بازخوردهایی که در طول اجرای کمپین دریافت کرده اید غافل شوید چراکه می تواند نقشه راه شما در آینده باشد.

همه این موارد می‌توانند در برنامه‌ریزی کمپین‌های بازاریابی در آینده تأثیرگذار باشند. فراموش نکنید که اگر اولین کمپینتان را به شکل موفقیت‌آمیزی پیش بردید، می‌توانید اهداف چالش‌برانگیزتری را در طراحی کمپین‌های آینده خود تعریف کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *