کلمات کلیدی یا keywords کلمه یا ترکیبی از چند کلمه است که افراد در اینترنت به دنبال آن‌ها جستجو می‌کنند یکی از پارامترهایی که فوق‌العاده در موفقیت یا شکست پروژه سئوی شما می‌تواند تأثیرگذار باشد انتخاب کلمه کلیدی مناسب است.

کیورد , keyword , کلمات کلیدی

در انتخاب کلمات کلیدی عوامل زیر تأثیرگذار خواهد بود و باید به آن‌ها دقت داشت :

  • تعداد مخاطب

کلماتی را انتخاب کنید که مخاطب زیادی داشته باشد به‌طور مثال اگر نام شرکت که ممکن است چند سیلابی باشد مثل هنرگستر شرق را انتخاب کنید بعید به نظر می‌رسد که این عبارت رو افراد زیادی جستجو کنند مگر اینکه شرکت بزرگ و معروفی باشید. بنابراین کلماتی را انتخاب کنید که حداقل چند ده هزار بار جستجو می‌شوند تا ارزش سرمایه‌گذاری و گذاشتن وقت را داشته باشند مگر اینکه محصولات فوق‌العاده گران‌قیمت‌تری داشته باشید که اگر تعداد کمی هم جستجو می‌شوند بتوانند سود حاصل از این سرمایه‌گذاری را تأمین کنند.

  • رو به رشد

کلماتی را انتخاب کنید که روند جستجوی آن‌ها رو به رشد باشند عوامل زیادی می‌توانند در افزایش یا کاهش روند جستجوی کلمات دخیل باشند که شاید تشخیص آن‌ها برای ما سخت باشد عواملی همچون تصمیمات سیاسی ، فرهنگی تغییرات فصلی و… که می‌توانند در علاقه‌مندی افراد در جستجوها تأثیرگذار باشند. برای تشخیص روند جستجوها می‌توانیم از ابزار بسیار قدرتمند google trend استفاده کنید که در بخش آموزش تصویری به‌طور کامل توضیح داده‌شده است.

  • چندبخشی

انتخاب کلمه کلیدی یک‌کلمه‌ای کار بسیار اشتباهی است به‌طور مثال اگر سایتی برای فروش کتاب دارید اینکه سایت را برای کلمه کتاب بهینه کنید کاری فوق‌العاده پرهزینه و اشتباهی است به این جهت که فقط افراد غیرحرفه‌ای این کلمه را جستجو می‌کنند و اگر صفحات سایت خود را برای عباراتی چندکلمه‌ای مثل کتاب کودک ، کتاب روانشناسی و ….. یا حتی کلمات را بیشتر کنید مثل نام نویسنده یا ناشر را به آن‌ها اضافه کنید تا افرادی که در جستجوهای اینترنتی حرفه‌ای‌تر هستند را وارد سایت خود کنید و چیزی که نباید فراموش کنید این است که این افراد به‌احتمال خیلی بیشتری مخاطب سایت شما خواهند ببود و با اطمینان بیشتری خریدهای خود را از شما انجام می‌دهند و نکته دیگر این است که بهینه‌سازی برای کلمات کلیدی چندبخشی کار بسیار ساده‌تر است.

  • تمرکز بر جذب مخاطب و نه فروش

فرض کنید بخواهید در مورد محصول و یا کالایی تحقیقاتی داشته باشید در این حالت ببینید افراد با چه کلماتی سایت شما را جستجو می‌کنند افراد قبل از خریدهای خود شروع به تحقیق و بررسی می‌کنند و حتی افرادی که قصد خرید دارند بازهم با این کلمات جستجوهای خودشان را انجام می‌دهند به‌طور مثال اگر فردی بخواهد عمل کاشت مو انجام دهد در مراحل اولیه شروع به جستجو در مورد کیفیت ، انواع ، هزینه و بایدها و نبایدهای عمل کاشت مو می‌کند پس این کلمات بیشترین جستجو را داشته و ارزش سرمایه‌گذاری بیشتری نیز دارند.

به دنبال کلماتی باشید که مخاطبین شما نیاز به آموزش ، مقایسه ، قیمت و اطلاعات محصول و خدمات شما هستند.

  • تفکر مانند کاربران

فرض کنید فروشگاه موبایل راه‌اندازی کرده‌اید اگر از دید خودتان به موضوع نگاه کنید ممکن است دوست داشته باشید سایت خود را با کلماتی مثل بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین ، بهترین فروشگاه آنلاین ، خرید آنلاین و …. بهینه کنید اما مخاطبین این سایت هیچ‌گاه به دنبال این کلمات جستجو نمی‌کنند مخاطبین این سایت به دنبال مقایسه موبایل ، قیمت و اطلاعات فنی تلفن‌های همراه می‌گردند و برای کاربر اصلاً مهم نیست که سایت شما بهترین یا بزرگ‌ترین سایت فروشگاهی است یا خیر.