طراحی سایت

 8 دستورالعمل برای طراحی سایت با قابلیت استفاده و طراحی تجربه کاربری موثر

شما میتوانید با دانش به دست آمده در طی سالها تحصیل در طراحی سایت، قابلیت استفاده و طراحی تجربه کاربری یا طراحی ux ایده آل را در طراحی هایتان به کار ببرید، اما در این مطلب چند نقطه پرش را برای موفقیت در پروژه های بعدی طراحی سایت معرفی خواهیم نمود.

زمانیکه می خواهید طراحی سایت را انجام دهید یا نسبت به طراحی مجدد آن اقدام کنید، تصمیم گیری و پاسخ دادن به سوالات مربوط به مسائل ظاهری و زیباشناسی آن راحت است. به عنوان مثال، اینکه سایه ی آبی تنها در سمت راست دیده شود یا لازم است که لوگو در سمت راست تصویر باشد و اینکه چطور تصاویر متحرک یا GIF را در وسط صفحه قرار دهیم و سوالاتی از این قبیل.

با این حال، اگر واقعا قصد دارید با سایتی که طراحی می کنید، کار خاصی را انجام دهید (به عنوان مثال، برندی را معرفی کنید یا تولید را هدایت و رهبری کنید و غیره)، لازم است روی ظاهر سایت بیشتر تمرکز داشته باشید.

در دنیایی که بیش از یک میلیارد سایت وجود دارد که مردم می توانند روی آنها کار کنند، باید مطمئن باشید، سایتی که طراحی می کنید از نظر قابلیت استفاده بهینه باشد (استفاده از آن آسان باشد) و تجربه کاربری خوبی داشته باشد (تعامل با آن برای کاربران واقعی سایت لذت بخش باشد)

 

طراحی سایت مشهد

حفظ سادگی در طراحی سایت

اغلب افرادی که وارد یک سایت می شوند، بدون شک نمی خواهند نوع طراحی را ارزیابی کنند، بلکه هدفشان انجام برخی از کارها و یا پیدا کردن اطلاعات می باشد. در نتیجه اضافه کردن عناصر اضافه که به هدف اصلی سایت و مخاطب ارتباطی نداشته باشد، تنها باعث سخت تر شدن کار مخاطب میشود.

یکی از اصلی ترین گزینه ها در قابلیت استفاده و تجربه کاربری، حفظ سادگی می باشد که با در نظر گرفتن چند نکته می توان به آن دست پیدا نمود:

  • رنگ ها: در کتاب “تعامل انسان با کامپیوتر” توصیه شده است که حداکثر 5 رنگ متفاوت در طراحی سایت به کار برده شود.
  • فونت: از فونت هایی برای متون روی سایت باید استفاده شود که خوانا باشند و البته باید دقت داشته باشید که تعداد فونت های به کار رفته 3 نوع با سه سایز مختلف می باشد.
  • گرافیک: تنها از علائم گرافیکی در طراحی استفاده کنید که برای انجام یک کار خاص باشد و از عناصر اضافه پرهیز کنید.

رعایت سلسله مراتب بصری

این اصل با حفظ سادگی به هم گره خورده اند و عبارت است از نظم و سازماندهی عناصر وب سایت به گونه ای که بازدیدکننده براحتی به سمت مهم ترین عناصر حرکت کند. همیشه بخاطر داشته باشید که بهینه سازی قابلیت استفاده و تجربه کاربری به منظور انجام سریع و راحت یک کار به گونه ای کاملا رضایت بخش توسط بازدیدکننده می باشد. در نتیجه باید رنگ و اندازه ی عناصر را به گونه ای تنظیم کرد که براحتی بازدیدکننده با آنها ارتباط برقرار کند.

در مثال زیر، همان طور که مشاهده می کنید، call to action سایت همان get spotify free می باشد و از آنجا که اغلب کاربران انگلیسی زبان سایت ها را از چپ به راست اسکن می کنند، در نتیجه در سمت چپ نمایش داده شده است. علاوه براین، استفاده از یک عنصر تنها در کادر بالا به رنگ بنفش تیره، ناخودآگاه نگاه بیننده را به خودش جلب می کند.

ناوبری یا navigation در سایت

ناوبری یکی از ضروری ترین مواردی می باشد که باعث میشود بازدیدکننده براحتی آنچه را که نیاز دارد بیابد. به عبارت دیگر، بعد از اینکه بازدیدکننده وارد سایت شما شد، نباید دچار سردرگمی شود و مدام فکر کند که بعد از این باید کجا کلیک کند.

چند نکته برای بهینه سازی ناوبری را در ادامه معرفی خواهیم نمود:

  • سادگی در ساختار ناوبری اولیه را حفظ کنید (نزدیک به بالای صفحه قرار دهید)
  • یک ناوبری در پایین و فوتر سایت قرار دهید
  • از بردکرامب ها در هر صفحه (به جز صفحه اصلی) استفاده کنید
  • یک جعبه جستجو گر بالای سایت قرار دهید تا کلمات کلیدی براحتی پیدا شوند
  • از چند ناوبری در یک صفحه استفاده نکنید
  • به ناوبری ها عمق زیادی ندهید. بهتر است ناوبری بیش از سه سطح نداشته باشد
  • لینک ها را در صفحه ی کپی قرار دهید و مشخص کنید که هر لینک به کجا پیوند داده میشود

سایر موارد مهم: اگر ناوبری را در بالای صفحه سایت قرار میدهید، سازگاری را حفظ کنید. برچسب ها و مکان ناوبری ها باید در هر صفحه حفظ شوند.

طراحی سایت واکنش گرا

حفظ سازگاری در سایت

علاوه بر اینکه ناوبری در سایت باید کاملا هماهنگ باشد، احساس و ظاهر سایت نیز باید در تمام صفحات کاملا با هم سازگار باشد. پس زمینه ها، رنگ ها، فونت و حتی مدل و تُن متن های موجود روی سایت باید با هم سازگار باشند تا تاثیر مثبتی بر قابلیت استفاده از سایت داشته باشند.

البته در اینجا منظور این نیست که تمام صفحات باید طرح مشابه داشته باشند، بلکه باید از لایه ها و پوسته های مختلف (به عنوان مثال طرح بندی های متفاوت در صفحه فرود، صفحه وود اطلاعات و غیره) استفاده شود، اما سازگاری در آنها باید براحتی به چشم بخورد.

توجه به قابلیت دسترسی

طبق گزارش comScore میزان مصرف اینترنت از 2013 تا 2015 حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است. با این حال، استفاده از اینترنت از طریق گوشی های تلفن همراه 78 درصد رشد داشته است. در نتیجه برای داشتن تجربه کاربری عالی باید سایت شما با سیستم عامل ها و مرورگرهای مختلف سازگار باشد.

در سطح بالا می توان گفت: ساختار یک وب سایت باید بسیار انعطاف پذیر باشد و اصطلاحا واکنش گرا یا رسپانسیو است. یعنی محتوای روی سایت و هر آنچه که در روی سایت ظاهر می شود، با تغییر ابعاد دستگاه باید انعطاف داشته و سازگار شود.

در سطح پایین تر: منظور بهبود قابلیت دسترسی سایت با اضافه کردن alt-text به تمام تصاویر باشد تا در صورت عدم مشاهده ی تصویر توسط بازدیدکننده، مشخصات تصویر و توضیحی درباره ی آن نمایش داده شود.

در نهایت، سایت هایی دارای تجربه کاربری عالی هستند که با سیستم عامل های مختلف سازگار باشند.

طراحی سایت

طراحی سایت مطابق با قراردادها

قراردادهای طراحی سایت وجود دارند که کاربران قدیمی اینترنت با آنها آشنا هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • استفاده از ناوبری اصلی در بالای صفحه یا سمت چپ
  • قرار گرفتن لوگو در بالا سمت چپ یا مرکز
  • لینک دادن لوگو به صفحه اصلی سایت
  • تغییر رنگ و ظاهر لینک ها وقتی موس بر روی آنها حرکت می کند

برخی از افراد برای طراحی منحصر به فرد سعی در تغییر این قراردادها می کنند که کار بسیار اشتباهی است، چون کاربر دچار اشتباه می گردد. برای داشتن تجربه کاربری ایده آل، بهترین کار این است که سایت هایی از نظر شما دارای تجربه کاربری خوبی هستند را بررسی نمایید و از آنها استفاده کنید.

افزایش قابلیت اعتماد و اعتبار

بر اساس قراردادهای طراحی سایت، استفاده از المان های طراحی و استراتژی هایی که بازدید کنندگان با آن آشنا هستند، تا حد زیادی باعث میشود تا سایت شما از اعتبار بالاتری برخوردار گردد. اما اگر در تلاش هستید تا سایتی طراحی کنید که تجربه کاربری آن قابلیت اعتماد و اعتبار را در ذهن مخاطب ایجاد کند باید بدانید که راه کمی طولانی است.

یکی از بهترین کارها برای بهبود قابلیت اعتماد سایت، داشتن صداقت در معرفی و خرید محصولات و سرویس ها می باشد. به جای مجبور کردن کاربر برای مرور ده ها صفحه، بهتر است لیست محصولات در کنار هم قرار گیرند تا بهتر بتواند جستجو و مقایسات را انجام دهد. در این شرایط می توانید توضیحات بیشتر برای هر محصول را در پشت و در صفحات دیگر قرار دهید.

یکی دیگر از راه های ایجاد اعتبار و اعتماد برای سایت، قرار دادن لیست قیمت ها می باشد. وقتی یک سایت به جای قرار دادن قیمت ها از کاربر درخواست میکند که با آنها تماس بگیرد، ممکن است اینطور بنظر برسد که از صداقت و قابلیت اعتماد خوبی برخوردار نیست.

طراحی تجربه کاربری

طراحی سایت کاربر محور

در نهایت اینکه، قابلیت استفاده و تجربه کاربری باید بر اساس نیازها و خواسته های کابران نهایی باشد، چون شما سایت را برای آنها طراحی می کنید. در نتیجه باید علاوه بر توجه به جزئیات و قرار دادن تمام آنها در چک لیست، در نهایت تست کاربر و جمع آوری بازخورد آنها را در راستای کار خود قرار دهید.

چند ابزار تست کاربر در ادامه معرفی می گردد:

  • Crazy Egg: با استفاده از این ابزار می توانید چندین دامنه را با یک حساب کاربری مورد بررسی قرار دهید و نظر چهار ابزار هوشمند دیگر را در مورد کارایی سایت دریافت نمایید. این ابزارها عبارتند از heat map, scroll map, overlay  و confetti.
  • Loop11: با این ابزار بدون هیچ دانش HTML می توانید قابلیت استفاده ی سایت را بررسی کنید.
  • The user is drunk: این ابزار به گونه ای سایت را تست می کند که گویی کاربر با نداشتن هوشیاری کامل در حال استفاده از آن است.

بر اساس vitamin T، حدود 68 درصد کابران به مشتریان دائمی شما تبدیل نمی شوند چون سایت دارای تجربه کاربری ایده آل نیست. بنابراین توصیه می کنیم حتما به تجربه کاربری سایت دقت کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *